Shani Goerne Digital Program

חמישה שירי ריקרט )1866-1788( לפיוטים מאת פרידריך ריקרט )1911-1860( גוסטב מהלר דקות 20 כ־ ניחוֹח תִּרְזָה בּאַפִּי עָלָה אם רק בגלל היופי את אוהבת אל תציצי בְּשִׁירַי הלכתי לְאִבּוּד לְתֵבֵל וּמְלוֹאָהּ בִּשְעַת חֲֲצוֹת פצחה נשמתו של מהלר בשיר, שסבב 1901 בקיץ וליווה את עבודתו על הסימפוניה החמישית, הכלית לחלוטין. בלב הקשר המורכב שבין שיריו והסימפוניות שהלחין, בקע סגנונו הבשל של מהלר בד בבד עם המאה החדשה. השירים הם יצירות מופת קטנות בפני עצמן, אמצעי ביטוי אישי ולירי לעילא של הרגע. הם טומנים בחובם חוויה, ומצטיירים כנקודת מבט אינטימית ומופנמת המובעת בגוף ראשון. כל אחד מהם הולחן ביום אחד ותוזמר למחרתו והם מציגים שפה תזמורתית כמעט קאמרית, שקופה יותר ומצומצמת, מרקם כמעט דליל ומרומז, המעצים את התחושה שאנו מוכנסים לתוך מרחב אישי ופרטי עד מאוד. היבטים מסוימים שאפיינו את סגנון השירים הקודמים (כגון "קרן הפלאים של הנער") נעלמים: לא עוד מרחק נרטיבי לצד סגנון כמו עממי, שירי לכת ונעימות מחול, אירוניה וסרקזם ונוסח של בלדה. כל שירי ריקרט אישיים ומשקפים את התנסויותיו האנושיות של המלחין: רגשות, תקוות, הגיגים רוחניים, תחושות חמקמקות. מבין שמונה שירים שהלחין באותו קיץ, שבעה (לרבות שלושה "שירים על מות ילדים") חוברו לפיוטים של המשורר הגרמני פרידריך ריקרט ), משורר פורה ואהוד למדי, בקיא 1866-1788( ברזי המזרח, אולם לא אחד ממאורות הדור. זה הלם היטב את השקפתו של מהלר שסבר כי "זהו חילול קודש כאשר מלחינים מנסים לחבר מנגינות לשירים שהם כליל השלמות; ניתן להשוות זאת לפַּסָל המסתת פסל ואז מגיע צייר וצובע אותו." לפיוטים שבחר אין רצף תוכני ואי לכך הם אינם בגדר מחזור שירים; כל אחד מהם היה למהלר מקור השראה בזכות עצמו, אולם נהוג לבצעם יחד משום שהולחנו באותה עת ומשום שהם מייצגים את בקיעת סגנונו הבשל של מהלר. רבים מהביוגרפים של מהלר מייחסים שינוי זה להתחככותו במוות קודם , אשר גרמה לו להיות מודע יותר 1901־ לכן ב להיותו בן תמותה ולהיות קשוב יותר להווייתו (אז 1901 הפנימית. בחודשים שחלפו בין קיץ הכיר 1902 הלחין ארבעה מבין שירים אלה) ומרץ , התאהב 22־ מהלר את אלמה שינדלר בת ה בה, נשא אותה לאישה והיה לאב לבתם - אחת הפרשנויות גורסת כי בתת המודע ביקש להפוך לבן אלמוות באמצעות האבהות. השיר שנכתב ("אם רק בגלל היופי את שירי ריקרטאחרון מבין אוהבת") הוא שיר אהבה אישי לאלמה, שהולחן , במרוצת הקיץ הראשון של נישואיהם. 1902־ ב החוויה האנושית החמקמקה זוכה לביטוי הטוב ביותר בשיר "ניחוח תרזה באפי עלה", המאפשר הצצה לעולם קסום של לחישות ודקויות גוון שמקורן במספר מזערי, באופן יחסי, של צלילים וכלים. יוצא הדופן מבין השירים, "אם רק בגלל היופי את אוהבת", הולחן במפורש כשיר אהבה לאלמה. כשקיבלה אותו (באורח דרמטי ורומנטי, משתרבב מתוך פרטיטורה של "זיגפריד" שלא פתחה מזה זמן), כתבה ביומנה: "קשה לתאר עד כמה השיר נוגע ללב… הוא כמעט הביא אותי לידי דמעות. איזה להט יש באדם כזה!". "אל תציצי בשירי" מציג גם הוא ביטויים

RkJQdWJsaXNoZXIy NDUxMg==