Cavaleria Rusticana Digital Program

41 ' "הכד", סוויטה סימפונית, אופ ביצוע ראשון בפילהרמונית )1947-1883( אלפרדו קאזלה דקות 20־ כ בחלק המוקדש ל"כור המצרף" ב"קומדיה האלוהית" מאת דנטה, מופיעה דמותו של המלחין קאזלה. מפתה לחשוב שאותו קאזלה, , הוא אחד מאבותיו של אלפרדו 13־ בן המאה ה קאזלה, אולם אין אף ראיה התומכת בכך. אפלרדו קאזלה נולד למשפחת מוזיקאים בטורינו. כשהיה , שבועות ספורים לאחר מות אביו הצ'לן, 13 בן עברו אלפרדו ואימו לדירה קטנה בפריז, והוא החל ללמוד בקונסרבטואר. שנים בילה קאזלה בפריז, בה הפך מילד 19 פלא צעיר לפסנתרן ומנצח ידוע ולמלחין מיומן. בשנותיו שם הוא התוודע באופן אישי לכל המי ומי - פורה, ראוול, דביסי, אנסקו, בוזוני, מהלר, שטראוס ואחרים. הוא אפילו פספס הזדמנות לקנות בזול ציור מוקדם של פיקאסו לפני שזה התפרסם. התרחש בפריז אירוע 1909 בפברואר 20־ ב אומנותי משמעותי שהשפיע רבות על קאזלה. המשורר האיטלקי פיליפו תומאזו מארינטי פרסם בעיתון הצרפתי "לה פיגארו" את "תעודת היסוד והמניפסט של הפוטוריזם" - חיבור יסודי בהולדת התנועה הפוטוריסטית, תנועה אומנותית איטלקית שחבריה הדגישו את הדינמיות של החיים המודרניים, דרך יצירה במדיומים אומנותיים שונים. לפי קאזלה, זו הייתה הפעם הראשונה מזה עשורים בה יצאה מאיטליה בשורה אומנותית לאומית, חדשה ומקורית, שיש בה עניין משמעותי לעולם כולו. מה שעשו הפוטוריסטים באומנות החזותית, הוא שאף לעשות במוזיקה. דווקא כשהתנסה בזרמי האוונגרד החדשניים ביותר בפריז, התחזקו אצלו תחושת השליחות הלאומית והנוסטלגיה למולדתו. הניסיון המשמעותי הראשון שלו בכתיבת מוזיקה איטלקית לאומית הייתה הפואמה הסימפונית , שחלקה המסיים מבוסס 1909 "איטליה" בשנת באופן שובה לב על השיר הנפוליטני הידוע "פוניקולי פוניקולה". אולם ביצירה זו הוא הרגיש שעדיין לא הצליח להשתחרר מההשפעות המודרניות הזרות. את הבהירות והשקיפות שנים מאוחר 11 האיטלקית הצליח להשיג רק יותר, עם הבלט "הכד". היצירה נולדה בעקבות ריב בין שניים מהמלחינים הצרפתים הבולטים של אותן שנים סאטי 1924־ - אריק סאטי ופרנסיס פולנק. ב שמע שמנהל להקת המחול "הבלט השוודי", שפעלה בפריז, מתכוון להזמין מפולנק יצירה לעונה הבאה. סאטי החליט למנוע את ההזמנה בכל מחיר. במקום פולנק הוא הציע את קאזלה, ומנהל הלהקה הסכים בשמחה, שכן הוא חלם על בלט ברוח איטלקית לאומית, בדומה למה שעשה מנואל דה פאיה הספרדי חמש שנים קודם לכן ב"כובע משולש הקצוות". קאזלה כבר היה כמה שנים ברומא באותה תקופה, ועל אף שעות 18 לוח זמנים צפוף (באותם שבועות עבד 1924 בנובמבר 19־ ביממה), הסכים להזמנה. ב הוא ניצח על הבכורה בתיאטרון שאנז אליזה בפריז. את התלבושות והתפאורה עיצב הצייר האיטלקי ג'ורג'ו דה קיריקו, שמאוחר יותר גם אייר את הכריכה של העיבוד לפסנתר. עלילת הבלט מבוססת על סיפור קצר מאת לואיג' י פירנדלו. הסיפור מתרחש בכפר סיציליאני, בעונה בה יבול הזיתים היה גדול במיוחד. דון לולו, חקלאי קמצן ונרגן הזמין לקראת עונת המסיק כד גדול במיוחד שיוכל להכיל את כמות השמן הצפויה. אולם, חתיכה ריקוד סיציליאני | פרלוד | הריקוד של נלה | הסיפור על הנערה שנחטפה בידי שודדי ים פינלה | ריקוד כללי | ) ברינדיזי (שיר יין | כניסת החקלאים

RkJQdWJsaXNoZXIy NDUxMg==