לאונידס קבקוס מנצח
עמנואל אקס פסנתרן
עמנואל אקס פסנתרן
20:00 |
יום ד'
חיפה
כשעתיים כולל הפסקה (אינטרמצו כשעה וחצי ללא הפסקה)
מרכז ברוך ורות רפפורט לאמנות ותרבות, חיפהאודיטוריום
כשעתיים כולל הפסקה (אינטרמצו כשעה וחצי ללא הפסקה)
ש"ח 270-485
ש"ח 270-485
כשעתיים כולל הפסקה (אינטרמצו כשעה וחצי ללא הפסקה)
סימפוניה מס' 64 ("זמנים משתנים")
קונצ'רטו לפסנתר מס' 3
סימפוניה מס' 41 ("יופיטר")
סימפוניה מס' 64 "זמנים משתנים" מאת יוזף היידן מדגימה את כישרונו הייחודי להפתיע את המאזינים. היצירה, שנכתבה בין 1773 ל-1775, קיבלה את שמה מהמלחין עצמו, כנראה כמחווה למכתם לטיני של ג'ון אוון: "הזמנים משתנים, ואיתם אנחנו", או אולי בהשראת "המלט" של שייקספיר. לאורך ארבעת פרקיה, היידן משחק עם ציפיות הקהל ויוצר מסע מוזיקלי מרתק שלעתים מזכיר פתיחה לאופרה דרמטית. כמו רבות מיצירותיו, גם סימפוניה זו מדגימה את יכולתו המופלאה לשלב מסורת עם חדשנות ולהעניק למאזינים חוויה עשירה ובלתי צפויה שלא תותיר איש אדיש.
בטהובן: קונצ'רטו מס' 3 לפסנתר
בטהובן לא הספיק לסיים לכתוב את הקונצ'רטו הזה עד לערב הבכורה בשנת 1903, וזאת למרות שאת הסקיצות הראשונות שלו הוא כתב 7 שנים מוקדם יותר! הוא עבד עליו כמה שנים טובות. למרבה המזל בטהובן עצמו היה הסולן בערב הבכורה, וכך, למרות שתפקיד הפסנתר לא היה כתוב במלואו, הוא הצליח לנגן מהראש את מה שתכנן לכתוב. ולמרות שבתקופה של בטהובן היה מקובל שהמלחין כותב את הקדנצות של הסולן, במקרה הזה לבטהובן לא היתה ברירה אלא לאלתר אותן על המקום. הוא העלה אותן על הכתב אחרי הבכורה, והיום כל פסנתרן מחליט אם הוא רוצה לבצע אותן או להלחין קדנצות משלו…
בטהובן תמיד חיפש אפשרויות חדשות במוזיקה שכתב, ולא פחות מכך הוא חיפש אפשרויות חדשות בפסנתר, שהיה הכלי עליו ניגן בעצמו. הוא חיפש סוגים חדשים של צליל, של מנעד ושל עוצמה, ודרך הכתיבה שלו הוא הצליח להוביל את הכלי הגדול והמיוחד הזה לאופקים חדשים. בטהובן והיצירתיות שלו הזינו את המוטיבציה של בוני הפסנתרים בוינה, שעבדו קשה כדי לשפר את המכניקה של הפסנתר ולהגדיל את האפשרויות שלו. בזמן שבטהובן סיים לכתוב את הקונצ'רטו השלישי לפסנתר, היה לו את אחד הדגמים החדישים ביותר בשוק. למורת רוחם של הוינאים, הדגם הזה היה צרפתי, והיה לו מנעד רחב ופדלים מיוחדים שאפשרו לבטהובן לדמיין דברים חדשים.
הקונצ'רטו השלישי של בטהובן כתוב בסולם דו מינור, סולם עם אופי קודר ודרמטי שנחשב למשמעותי במיוחד אצל בטהובן. זהו בין היתר הסולם של הסימפוניה החמישית המפורסמת, ושל הסונטה האחרונה לפסנתר. גם מוצרט כתב קונצ'רטו אחד לפסנתר בדו מינור (אחד מתוך שני קונצ'רטי לבד שנכתבו בסולם מינורי). הקונצ'רטו בדו מינור של מוצרט היה אהוב במיוחד על בטהובן, והוא אפילו כתב לו קדנצה משל עצמו, שמבוצעת עד היום.
מוצרט סימפוניה 41 "יופיטר"
שלוש הסימפוניות האחרונות של מוצרט, ביניהן סימפוניית יופיטר, הן תעלומה: הן היחידות מבין כל הסימפוניות של מוצרט שלא נכתבו בהזמנה של פטרון או תזמורת. מוצרט חיפש עבודה כל חיי, וכל הסימפוניות שכתב נולדו בעקבות הזמנת עבודה כזו או אחרת. סימפוניית יופיטר היא לא רק האחרונה שכתב, אלא גם הארוכה והמורכבת ביותר. אז מה גרם לו לכתוב אותה? אין שום עדות להזמנה כזו או אחרת, מה שהוביל להשערה שאולי מוצרט כתב אותה פשוט כדי לבטא את עצמו דרך המוזיקה?! זה אולי לא נשמע לנו מוזר, אבל אז זה היה עדין בלתי מתקבל על הדעת. אם זה נכון, אזי שמוצרט חזה כאן את המהפכה הגדולה שעתידה היתה להתרחש במוזיקה בעזרתו של בטהובן.
הסימפוניה הזו מסמנת אולי יותר מכל יצירה אחרת את היצירתיות המתפרצת של מוצרט בשנים שלפני מותו. החופש הרעיוני, התפרצות הרגש, והחידושים שמוצרט הכניס בה הופכים אותה לסימפוניה עם מעוף חסר תקדים.
מוצרט עצמו לא נתן לסימפוניה את השם "יופיטר", והיא ככל הנראה זכתה לכינוי הזה בגלל האנרגיה המתפרצת שלה, העוצמות והעושר הסימפוני שהיא ניחנת בהם שהיו יוצאי דופן לרפרטואר הסימפוני הקלאסי, וגם האורך שלה. מי שככל הנראה העניק לה את הכינוי היה המנצח והפטרון האנגלי יוהן פטר סלומון, שהדפיס את הכינוי בתוכניה של קונצרט בו ביצעו אותה, בשנת 1821.