התוכנית
-
01
בטהובן
הפתיחה "לאונורה" מס' 3 (יצירה זו לא תבוצע בסידרת ג'ינס)
-
02
בריטן
קונצ'רטו לכינור
- הפסקה
-
03
בטהובן
סימפוניה מס' 3 ("ארואיקה")
על המופע
בטהובן ובריטן חיו במאות שונות ובארצות שונות וכתבו מוזיקה שונה בתכלית, ולמרות זאת יש ביניהם לא מעט מן המשותף. שניהם היו בני אדם שהחדות האינטלקטואלית שלהם חיה לצד עולם רגשי מורכב, ושניהם הגיבו באמצעות המוזיקה שלהם לאירועים פוליטיים וגלובליים משמעותיים שהתרחשו סביבם, ובמקביל שיקפו באמצעותה את העולם הנפשי הסוער שלהם. סימפוניה ארואיקה של בטהובן נחשבת לנקודת מפנה בהיסטוריה של המוזיקה כמו גם בחייו האישיים של בטהובן. הסימפוניה האמוציונאלית והסוערת הזו נכתבה כתגובה לאירועי המהפכה הצרפתית ובהשפעת דמותו של נפוליאון, כמו גם כביטוי למאבק הפנימי שבטהובן חווה בעקבות אובדן השמיעה שלו. גם בנג’מין בריטן האנגלי היה מלחין שחייו האישיים והמציאות הפוליטית בה חי, השפיעו עמוקות על הכתיבה שלו. בשנת 1939 הוא כתב את הקונצ’רטו שלו לכינור בזמן נסיעה לארה”ב יחד עם מי שבזמן אותה נסיעה הפך להיות בן הזוג שלו, הטנור פיטר פירס. בריטן לא נסע סתם כך – הוא למעשה ברח מאנגליה כי היה פציפיסט והומוסקסואל, והוא חשש שאם יגויס לצבא ונטייתו המינית תיחשף, הוא ילך לכלא. את הקונצ’רטו הוא כתב בזמן פריחת הקשר הרומנטי שלו עם פירס, שהיה בן הזוג שלו עד סוף חייו, וכאשר קולות המלחמה מאירופה מתגברים ברקע, ולא בכדי זו אחת היצירות המורכבות והיפות ביותר שבריטן כתב בימי חייו. תבצע אותו הכנרת קלרה ג’ומי קנג שהופיעה אצלנו בהצלחה גדולה בעונות הקודמות, יחד עם המנצח כריסטוף קונץ שיפתח את הקונצרט עם הפתיחה לאונורה מס’ 3 של בטהובן, שכמו ארואיקה, גם היא יצירה סימפונית מלאת דרמה ופאתוס העוסקת בניצחון הרוח האנושית במאבק הקיומי.