ב-26 בדצמבר 1936 נולדה התזמורת הפילהרמונית הארץ-ישראלית.
הכנר והמוזיקאי היהודי הדגול, יליד פולין, ברוניסלב הוברמן, אשר חזה את השואה המתקרבת, הצליח לשכנע כ-75 מוזיקאים יהודים, שניגנו בתזמורות ידועות באירופה, לעלות לארץ ישראל וכאן, על חולות העיר תל-אביב, ליצור את מה שהוא קרא “התגשמות התרבות הציונית בארץ האבות”.
לקונצרט הפתיחה, שנערך במגרשי התערוכה בצפון תל-אביב ב-26 בדצמבר 1936, הזמין הוברמן את גדול מנצחי הדור, ארתורו טוסקניני, אשר זנח למספר שבועות את תזמורת ה-אן’ בי’ סי המהוללת שלו כדי “להעניק טיפול אבהי לרך הנולד”. המאסטרו הדגול, שברח קודם לכן ממולדתו איטליה בגלל עליית הפאשיזם, אמר, “אני עושה זאת למען האנושות”.
העשור הראשון הצטיין בעבודה אינטנסיבית לגיבושה המוזיקלי של התזמורת, אשר נגניה המעולים הביאו עמם סגנונות שונים. השפות ששלטו בתזמורת היו גרמנית, פולנית, הונגרית ורוסית. ה”צעירים” דיברו קצת עברית.
כבר בעשור ראשון זה לקיומה עלו על הבמה גדולי המנצחים וביניהם, מלבד טוסקניני, גם מולינרי, שטיינברג, דוברובן וסרג’נט. לא נפקד גם מקומם של אמנים “משלנו” ובהם המנצחים מיכאל טאובה, גאורג זינגר, מרק לברי ופאול בן-חיים והסולנים הזמרת ברכה צפירה, הפסנתרנית פנינה זלצמן, הצ’לנית תלמה ילין ואחרים.
בשנים 1940-43 ניסיונותיה של התזמורת להשתלב במרחב המזרח תיכוני הביאו לסיוריה במצרים, בניצוחם של טוסקניני ומולינרי (עם הוברמן כסולן). בתקופת מלחמת העולם השנייה הופיעה בפני חיילים בנות הברית (1942-44) וניגנה במדבר המערבי בפני חיילי הבריגדה היהודית, בניצוחו של הנגן הראשי דאז, יוסף קמינסקי.