fbpx
Home>Concert>Lahav Shani conductor | Seong-Jin Cho pianist

Lahav Shani conductor | Seong-Jin Cho pianist

09/01 Thu 20:00 Tel Aviv

09/01

20:00 | Thu
Tel Aviv

Charles Bronfman Auditorium, Tel AvivThe Lowy concert hall

approx 2 hours including intermission

210-610 nis

210-610 nis

approx 2 hours including intermission

11/01 Sat 20:00 Tel Aviv

11/01

20:00 | Sat
Tel Aviv

Charles Bronfman Auditorium, Tel AvivThe Lowy concert hall

approx 2 hours including intermission

210-610 nis

210-610 nis

approx 2 hours including intermission

12/01 Sun 20:00 Jerusalem

12/01

20:00 | Sun
Jerusalem

Jerusalem TheatreThe Sherover hall

approx 2 hours including intermission

270-485 nis

270-485 nis

approx 2 hours including intermission

14/01 Tue 20:00 Haifa

14/01

20:00 | Tue
Haifa

Baruch and Ruth Rappaport Center for Art and Culture, HaifaAuditorium

approx 2 hours including intermission

270-485 nis

270-485 nis

approx 2 hours including intermission

The Program

  • 01

    Mozart

    Piano Concerto no. 24

  • Intermission
  • 02

    Schoenberg

    Pelleas and Melisande

על המופע

התיבות הראשונות של הקונצ’רטו מספר 24 של מוצרט לפסנתר מבלבלות: המוזיקה מהוססת, זוויתית, אפילו קצת קודרת. זו לא הבהירות האופטימית, שהיא סימן ההיכר של מוצרט. ההפתעות ממשיכות כשהפסנתר נכנס אחרי הפתיחה עם נושא מוזיקלי חדש לגמרי, מהורהר, אינטרוספקטיבי, אינטימי מאד. אנחנו מבינים שבקונצ’רטו הזה מוצרט לוקח אותנו למסע מסוג אחר. הוא כתב את הקונצ’רטו הזה ב-1786, שלהי המאה ה-18, כשרוחות הרומנטיקה כבר מתחילות לנשוב בעורפו. הקונצ’רטו הזה, כמו הקונצ’רטי האחרים של מוצרט, הוא מופת של צורה קלאסית מושלמת, אבל הוא מעניק לנו גם הצצה אל העתיד הרומנטי, שיסחוף את עולם המוזיקה לעולם בו אסתטיקה אצילית ומחושבת נדחקת הצידה לטובת הבעה מסעירה של נפש האדם. 

יותר ממאה שנה מאוחר יותר, ארנולד שנברג משלים את המעגל הזה כשהוא כותב את הפואמה הסימפונית “פליאס ומליסנדה”, שגם בה יש שילוב יוצא דופן של עבר ועתיד: היצירה כתובה בצורה סימפונית מסורתית של ארבעה פרקים, והפרק הראשון אפילו כתוב בצורת סונטה (אותה צורה קלאסית שמוצרט הביא לכדי שלמות בקונצ’רטי לפסנתר). הכתיבה המלודית והתזמורתית רומנטית למכביר, עם הרכב ענק ועשיר, ומלודיות היפר- רומנטיות ויפהפיות שהיו אחד מסימני ההיכר של שנברג בתקופה המוקדמת שלו. בתוך המסגרת הזו, שנברג משחק עם הגבולות ההרמוניים ופותח צוהר אל השינויים מרחיקי הלכת שעתידים להתרחש בכתיבה שלו, ובמוזיקה בכלל בעודה עוברת את המהפך המטלטל של ראשית המאה ה-20. את ההשראה ליצירה שנברג קיבל ממחזה של המחזאי הבלגי מוריס מטרלינק, המתאר את משולש האהבה הדרמטי והמסוכן בין גולו, אשתו מליסנדה, ואחיו למחצה של גולו – פליאס. בהתאם לצייטגייסט, המחזה של מטרלינק שם דגש על הקונפליקטים וסערות הנפש הפנימיות של הדמויות, ובכך הצליח לגלם את מהות הרומנטיקה. לא בכדי מלחינים רבים קיבלו השראה מהמחזה הזה, והפיקו כמה יצירות נפלאות דוגמת האופרה היחידה והנהדרת של דביסי, הסוויטות התזמורתיות של גבריאל פורה וז’אן סיבליוס, וכמובן הפואמה של שנברג. שנברג, הפתיע את הקהל בבכורה של הפואמה ב-1903, עם מוטיבים מוזיקליים מתוחכמים ותעוזה הרמונית, תוך כדי שהוא גולש בעדינות אל השפה המוסיקלית המיוחדת שלו. את הקהל של היום, הפואמה הזו תפתיע בקומוניקטיביות שלה, במצלול תזמורתי שופע ועשיר, במלודיות היפר-רומנטיות ובמבט עדין ומרתק על התהוותו של סיפור אהבה יפהפה.  

Artists

Lahav Shani
photo: Marco Borggreve

Lahav Shani

conductor

Dedicate A Chair
Seong-Jin Cho
c-Christopher_Koestlin

Seong-Jin Cho

pianist, pianist

Dedicate A Chair

You may also like

For the full concert schedule